Afsnit 9

Den nye programstruktur

Efter omlægningen til DJ-show, beholder programmet rubrikken ”Ugens særplay” og indføre tillige ”Per Åge Pedersens (PÅP) pop-nyheder” om tirsdagen, ”Brevkasse” om onsdagen og ”De 5 fede” om torsdagen.

Per Åge Pedersens pop-nyheder eller PÅP nyheder (”Pop nyheder”) er en række nyheder indenfor musikkens verden som drengene læser op. Per Åge Pedersen er en figur de har opfundet til lejligheden og som angiveligt bor i London, hvor han opstøver sprøde og friske nyheder.

Brevkassen er selvsagt en invitation til lytterne om at sende breve ind med spørgsmål mv. Dem læser de op og svarede på. Brevkassen og den tætte kontakt med lytterne er en vigtig del af Det DUR. Mange af henvendelserne går på information om kunstnere, som lytterne er blevet bekendt med, og som de gerne vil vide mere om. Eksempelvis kunstnerens tidligere udgivelser. I dag tager det et minut på internettet at skaffe sådanne oplysninger. Og bruger man et minut yderligere, kan man være heldig at stå med en digital download eller en markedsplads, hvor der tilbydes en brugt plade eller CD. Men i Det DUR-tiden var det helt anderledes. Og det var guld værd at kunne trække på værternes ekspertise om pladeudgivelser, hvad der kan anbefales og hvor det kan købes.

De 5 fede er Det DUR's egen hitliste med fem plader, der bliver spillet som de sidste i udsendelserne om torsdagen. Det er ikke en salgsliste, men en liste værterne sammensætter over hvilke nye plader der rykker blandt det dansene folk. Samt deres egne favoritter. Et undergrundshit bliver på den måde spillet uge efter uge og får mulighed for at gro hos lytteren. Man skal huske på, at det musik som spilles i Det DUR er ny verden for mange lyttere, og numrene har bestemt godt af at blive spillet en ekstra gang. Drengene præsenterer De 5 fede som ”Danmarks eneste aktuelle danse hitliste".

Det DUR har også efter behov telefoninterview og gæster i studiet. Telefonen bliver gerne brugt til interview med engelske kunstnere, som eks. Coldcut og Lisa Stansfield. Eller engelske DJ's, der beretter om, hvordan musikken, klubberne og de illegale fester udvikler sig. Det DUR har også danske kunstnere og DJ's igennem på telefonen. Men opholder de sig i København, er de gerne inde som gæst i programmet.

Når Det DUR laver interviews på engelsk, gør man en dyd ud af, at oversætte undervejs. Den interviewede bliver med passende mellemrum mødt med et "sorry, we have to translate". Og der tages tid til at referere på dansk. Det oplever man ikke så meget længere, og det er endnu et eksempel på, at tingene bliver grebet lidt anderledes an på Det DUR-tiden. Modsat hvad man måske kunne tro, er værterne gode til at foretage denne ad hoc oversættelse under et direkte interview.

Det DUR fortsætter med at spille demobånd. Ikke under den faste rubrik "Fix et mix", men modtager de noget interessant, spiller de det gerne. Det er fortsat typisk remix og megamix. Produceren Jørgen 'TNT' Møller forsyner Det DUR med en heftig mænge produktioner, der alle er høj kvalitet både mht. mix-teknik og lydkvalitet. Det hjælper sikkert også på hans produktivitet, at hans mix bliver spillet på landsdækkende radio. Det kulminerer med, at han kommer i studiet og fortæller om sine produktioner.