Afsnit 10

House, techno, balaric, hip-hop, swing beat, soul, funk samt lidt guitar

Udsendelsen d. 6. marts har sætlisten som ses herunder med kommentarer på de enkelte numre spillet. Den er et glimrende eksempel på den alsidige musik som bliver spillet i Det DUR på det tidspunkt. Fælles for det hele er, at det er musik, der får lytteren til at vippe med foden og nikke med hovedet. Og som pusterum spilles lækker soul-musik eller det originale forlæg til en sampling på en af de nutidige produktioner.

  • New Order Round And Round
  • Engelsk band med en kærlighed for at inkorporerer elektroniske elementer fra synthesizere mv. I denne periode er de inspireret af house-musik.
  • Ce Ce Rogers Someday
  • Deep house klassiker fra 1987 med dybe klaverakkorder og soul-sang.
  • W.A.S.P. Mean Man
  • Heavy rock.
  • K-9 Posse Ain't Nothin To It
  • New Jersey hip-hop.
  • Jackson 5 I Want You Back
  • Motown soul oldie med en meget ung Michael Jackson og brødrene.
  • The Minutemen OK, Alright
  • New York house med en art rap på.
  • Coldcut feat. Lisa Stansfield People Hold On
  • Engelsk vokal house med et gedigent pianoriff. Nummeret blev et stort pop hit.
  • The The The Beat(en) Generation
  • Rolig engelsk pop.
  • Longsy D's House Sound Return To Zorba
  • Fjollet sample/acid house version af det kendte Zorba tema.
  • Depeche Mode Everything Counts (Live)
  • Live optagelse fra det engelske band der som New Order har et elektronisk udtryk.
  • Inner City Good Life (Delgado Remix)
  • Detroit vokal house duoen Inner City's andet kæmpe hit. Her i remix af Det DUR's egen Delgado.
  • Fast Eddie Hip House
  • Chicago acid house med rap. We call it “hip house".
  • Fine Young Canibals Good Thing
  • Engelsk pop band med soul inspiration.
  • De La Soul Me, Myself And I
  • New York hip-hop med samplinger fra flippet funk.
  • Cookie Crew Got To Keep On
  • Englesk hip house med mere en sampling baseret produktion end Fast Eddie og rap af en pige duo.

Musikken er i en spændende udvikling på dette tidspunkt. Den har i løbet af 1988 fået en større og større opmærksomhed på klubber og hitlisterne i specielt England. Her hersker en pionerånd i undergrunden og der bliver arrangeret kæmpe fester på marker udenfor storbyerne. Man henter de amerikanske house producere og DJ's over for at spille til festerne og arrangerer koncerter med de amerikanske hip-hop-navne.

I starten er musikken amerikansk import, men nu bobler musikken frem fra engelske producere. Og de følger ikke alle den formular som er brugt på de amerikanske house-plade. Der hersker en fornemmelse af, at house og hip-hop sammen med den ældre soul, funk og disco er produkter af en og samme filosofi om at skabe klubmusik med groove og punch. Og på denne pionertid spiller DJ's gladeligt genrerne side om side. Man specialiser sig ikke så meget. Og det gør producerne heller ikke. De lader sig inspirere af lidt af hvert og skaber musik med de elementer, de synes om. Og det kan på dette tidspunkt gøres meget direkte, for der hersker ren anarki mht. at bruge samplinger fra andre kunstneres plader. Der samples på kryds og tværs imellem stilarter, og det er ikke kun gamle plader der står for skud. Nye produktioner kan sagtens indeholde samplinger fra aktuelle house og hip-hip-plader. Bagerens egen Kaos er et godt eksempel på dette.

I hip-hop'en er der ligeledes frisk blod med specielt De La Soul, der præsenterer en lyd baseret på løse strukturer af karakterfulde samplinger tilsat tilbagelænet rap. Sine steder et direkte sumpet udtryk. Rap'en er mindre smart ass og mere fortællinger, og deres personlige fremtoning er spraglet kluns. De har i New York deres slæng der også tæller Jungle Brothers, der er på banen på samme tid med en lignende stil. På vestkysten af USA kører hip-hop'en i en anden retning. Gangsta rap er et produkt af ghettoliv, hvor kun den stærkeste overlever, og hvor der hersker foragt for myndighederne og andre der blander sig i ghettoens samfundsorden. Gangsta rap producere har en særdeles umiddelbar indgang til at skabe musik med smag for hårde beats og lydeffekter som sirener og pistolskud.

I USA frembringes hip-hop'ens poppede fætter swing beat. En fusion imellem soul, rap og hip-hop inspirerede produktioner. Den stil er nøjagtig hvad dansegulvene i USA kan bruge og musikken indtager også hitlisterne. I England har der i en årrække været en klubscene hvor DJ's spiller funk, soul og jazz med groove til dansegulvet. Her profilerer DJ's sig ikke så meget på at have de nyeste plader, da musikken faktisk ikke er ny. Disciplinen er derimod i at opstøve obskure plader, gerne singler, som for længst er glemte, men som rykker og fungere i et DJ-mix. Fænomenet kaldes rare grooves og hos en rare groove DJ kan forventes hemmelige og sjældne plader af ældre dato. Ud af den scene vokser fænomenet acid jazz, som er en blanding af genopdaget jazzfunk fra 1970'erne, nye bands der spiller jazzfunk og ny samplebaseret musik med kilder i break beat og jazz.

Tiden er et interessant vadested, da musikken og festerne endnu ikke er blevet kommercialiseret, for ikke at sige over-kommercialiseret. Der går ikke længe før den etablerede del af musik– og diskoteksbranchen, samt underholdnings- og reklamefolk bider på, og tager hvad de kan bruge i undergrunden. For senere at lade sig være del af den og eksponere musikken på deres facon. Som den slags nu forløber, når et undergrundsfænomen bliver tilstrækkeligt interessant. Omkring den tid hvor Det DUR startede, var kulturen drevet på musikkens præmisser.