Side 5

Jørgen 'TNT' Møller

I foråret 1989 laver du en masse remix og megamix i dit hjemmestudie i København, hvoraf en del bliver spillet i Det DUR. Kan du fortælle om dit setup og hvordan du arbejdede?

På det tidspunkt havde jeg investeret i en Emax sampler som dengang kostede 30K eller knap 56.500 omregnet til 2009 pris! Det var altså noget af en investering så kærligheden til musikken var helt essentiel for at retfærdiggøre den slags ødsel. Derudover havde jeg mine digital delays, en rumklang, et par trommemaskiner, Roland TR-808 og TR-727, og en Roland MC-500 sequencer, der til forveksling lignede en forvokset dankortterminal. Samtidig var jeg begyndt at redigere på kvarttomme spolebånd, hvor jeg kunne komme til det, dvs. da jeg selv begyndte at arbejde som radio DJ på diverse lokalradiostationer.

Var du i kontakt med nogle af de udenlandske kunstneres pladeselskaber for at tilbyde dine remix?

Jeg gik aldrig rigtig videre med mixene end til radioen, da det danske pladeselskabsmiljø var særdeles underudviklet dengang, og jeg overvejede ikke engang at gå til de udenlandske moderselskaber, da jeg vidste hvor meget arbejde det ville indebære. Samtidig havde jeg ikke rigtig noget ejerforhold til mixene, da jeg aldrig rigtig brugte specielt meget tid på disse mix. Det var sådan nærmest for sjov.

Din produktion var temmelig omfattende. Var det specielt motiverende, at det blev spillet på landsdækkende radio?

Selvfølgelig var det en ære at få produktionerne på landsdækkende radio, men selve skabelsesprocessen var for mig nok mindst ligeså vigtig på det tidspunkt. Så snart produktionerne var "ude af hænderne" på mig, mistede jeg hurtigt interessen for deres videre skæbne.

Var remix og megamix en læreproces for dig imod at komme til at producere din egen musik?

Det var selvfølgelig en del af "opdragelsen" og også grundlag for selve produktionsstilen, som var meget samplebaseret i de tidlige år. Hver produktion førte også til øget indsigt i de kompositoriske elementer, og det var det der blandt andet fik mig til at spille keyboards. Den viden jeg derved fik om harmoniske forhold brugte jeg så igen på at udvikle min DJ mixning, som allerede omkring 1990 fik mere fokus på harmonisk kompatibilitet end den mere mondæne tempo-tilpasning.