Side 3

Henning Winther

3 Feet High And Rising er et eksempel på en LP, der fungere som et helt album med gode numre der lægger op til hinanden og bindes sammen af interludes.

Ja. Det var vi også inspireret af på noget af det vi lavede. Der er næsten flere sketches end der er musik . Vi syntes det var meget sjovere at lave de der mellemspil, optakter og scener. Det brugte vi meget tid på.

Var programmet din vigtigste kilde til hip-hop og ugens højdepunkt?

Ja. I de 4 måneder, er der ingen tvivl om det. Jack og jeg optog det på bånd og så fulgtes vi i skole, hvor vi havde en 45 minutters bustur. Så der hørte vi båndet en gang ud og så igen når vi skulle hjem. Det sjove er, at den dag i dag kan jeg mange af udsendelserne uden ad. Jeg har virkelig hørt det intenst.

I udsendelsen den 4. december 1989 spiller Soulshock nummeret Daffed' dovent rundt i city fra et McVærk demobånd, I havde sendt til ham. Var det en indspilning I havde lavet på foranledning og for at kunne sende noget ind til programmet, eller havde I løbende indspillet numre?

I sommeren og efteråret 1989 lavede vi demoer. Og gik så og spurgte os selv om, hvor vi skulle sende det hen, og tænkte vi "Lad os da sende det ind til Soulshock". Han havde ikke opfordret til, at man skulle sende demoer ind. Jeg ringede til Danmarks Radio og spurgte om, hvordan jeg kunne sende noget ind til ham. Og så skrev jeg et langt brev om, hvor meget vi lyttede til Mandags hip-hop og hvor fedt det var. Samt at vi selv lavede hip-hop og såvidt vides var de eneste på Djursland, der lavede noget. Eh, det vidste vi jo faktisk ikke. Tue Track og Kølig Kaj sad i Auning og var faktisk meget bedre end os.

Men så spillede han det. Og det var jo helt vildt for os. Men det vilde var jo også, at det var første gang, at der blev spillet et demobånd med rap i Danmarks Radio. Og det var første gang man hørte jysk rap i Danmarks Radio. Det var første gang alt muligt , ikk. Og det blev legendarisk. Når jeg derefter mødte folk og fortalte, at jeg var med i McVærk, så var det "Nå ja", det vidste folk godt hvad var. Om de så syntes det var godt eller ej var en anden ting. Det havde en enormt stor gennemslagskraft. Der var ikke nogen i deres hip-hop vorden, der på det tidspunkt kunne forestille sig, at man kunne lave hip-hop, hvis man ikke kom fra København. Det var udenfor deres begrebsfære, at man kunne indspille det, sende det ind og få det spillet nogen steder. Så det har været en øjenåbner for rigtig mange.

Så uden I eller Soulshock kunne vide det, så har det givet en masse gejst hos folk, der gerne ville lave hip-hop.

Det tror jeg.

Det lyder ikke som dig på rap. Var det den anden MC var bandet, der rapper på nummeret?

Det er Justin der rapper - Brother Soul.

Hvad var din umiddelbare reaktion, da du hørte udsendelsen og det stod klart, at Soulshock lavede oplæg til at spille jeres demo? Og da han gav det en del ros med på vejen?

Jeg kan tydelig huske det. Dagen efter sad Justin med en ghettoblaster, han havde taget med i gymnasiet. Så da jeg kom, tændte han og så skulle vi bare høre det. Det var super fedt - og folk syntes vi var nogle idioter . Men vi kunne bare sige "Hey, det kan godt være i spiller på instrumenter og øver skalaer - men vi bliver spillet i radioen".

Det gav og en masse gejst. Jeg kan huske, at vi skulle indspille i Påsken 1990. Der havde vi faktisk rigtig mange gode numre. Noget af det bedste vi lavede var fra den session. Hvor vi havde det sådan, at "Nu tog vi os sammen" og "Nu skulle vi lave noget der var rigtigt godt". Der begyndte vi for alvor at arbejde på det, og gøre vores demobånd fancy. Det er den udviklig, der faktisk kulminerer med Beat Around The Bush demoen (Kun 1 smule pr. vers , red.).