Side 2

Henning Winther

Hvor kom navnet Bozz fra?

Jeg har altid haft en vis naturlig autoritet i et arbejdsfællesskab. Hvis der ikke er nogen, der vil tage ansvaret, gør jeg det. Sådan fungerede det også i McVærk, hvor jeg ret hurtigt blev den, der lavede planerne, fordelte opgaverne og skaffede midlerne til indspilning mm. Så jeg blev bossen i gruppen - deraf navnet. Da jeg senere kom med i Beat Around The Bush havde vi et über-pubertært fællesskab, hvor det var rigtig sjovt at snakke om sex på en helt vildt barnlig måde. Her kom B-o-Z-Z til at stå for "Boller Og ZZover".

Hvor fandt McVærk inspiration til henholdvis beats og emner til tekster?

Teksterne var meget inspireret af MC Einar, som var vores eneste referenceramme. Rockers By Choice kunne vi ikke relatere os til. Vi var ikke break'ere eller graffitimalere. Vi syntes MC Einars tekster var fantastiske, men vi syntes deres musik var for simpel og for dansk. Så vi ville gerne lave tekster, der var ligeså gode som dem Nikolaj Peyk lavede. Og så skulle musikken lyde som Run-DMC og Public Enemy. Det var vores vinkel på det. Og teksterne handlede ikke ret meget om os selv. Vi tog udgangspunkt i MC Einar og lavede det hele om igen med vores vinkler. Og dertil nogen ting der var inspireret af de ting vi hørte fra USA.

Hvordan lavede I jeres produktioner?

Jeg brugte en 4-spors båndoptager , hvor jeg lagde et beat ned på et spor. Et trommebreak fra en plade som jeg gentog i et minut. Der over scratch'ede jeg noget musik ind på de andre spor. Det arrangere jeg så ned på spolebånd og skruede op og ned. Så gik bassen ud nogle steder og horn nogle andre steder osv. Det var helt manuelt. Sådan arbejdede jeg helt frem til 1992.

Samplere var grotesk dyre og svære at finde ud af at bruge. Dertil var sequencerene ret begrænsede og det man lavede blev stift i det. På bånd havde vi fuld båndbrede og dynamik, og så fik man et organisk swing, som vi gerne ville have i vores musik. Det lød faktisk ret godt, og vi havde nogle vellydende demoer. Da jeg mødte Svend og AOK (Beat Around The Bush, red.), sad de med en Emax sampler som gav mange flere muligheder. Men lydbilledet var sammenpresset.

Da Soulshock startede i Det DUR spillede han helst ny importeret amerikansk hip-hop. Da han i september 1989 startede Mandags hip-hop rendyrkede han dette forelæg i 45 minutter om ugen. Lyttede du Mandags hip-hop fra starten?

Ja, det gjorde jeg faktisk. Jeg tændte tilfældigvis for radioen, den mandag hvor det startede. Og jeg har båndet endnu. Det var så vildt. Soulshock spillede NWA Express Yourself i en 12" version, som indtil CD'en kom i et genoptryk var svær at få fat i. Så jeg styrtede op for at sætte gang i båndoptageren. Og så sad jeg limet i radioen hver mandag derefter. Det var kæmpe kæmpe stort. Man følte, at der var et broderskab imellem lytterne, fordi hip-hop var så småt i Danmark.

Det var måske Mandags hip-hop, der fik dig til at indse, at du ikke behøvede andet musik end hip-hop?

Ja, det var det nok. Men inden var der jo kommet fantastiske LP'er. Der var Public Enemy Yo! Bum Rush The Show og It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back . Der var De La Soul 3 Feet High And Rising og Run-DMC Raising Hell . Det var også i den periode, at jeg fandt ud af, at jeg var ene i min omgangskreds om at være så entusiastisk omkring den musik. På den måde finder man også ud af, at det er noget helt specielt.