Side 1

Jeppe Bisgaard

Da break dance og electro/hip-hop stoppede som modedille i midt 80'erne, stoppede musikken på ingen måde for Jeppe Bisgaard. Han havde fået et kald for livet og fortsatte med følge hip-hop-kulturen så godt det kunne lade sig gøre via import-plader og amerikanske hip-hop-magasiner.

I 1988 startede han selv en journalistisk karriere og blev den første herhjemme til at skrive fast om hip-hop. Som Danmarks uofficielle hip-hop ekspert nr. 1, var Jeppe tit den person, der blev hevet i radio og TV, når de skulle omhandle hip-hop på den ene eller anden måde. Han var aktiv i kulissen for Det DUR og var gæst i programmet flere gange. Sideløbende startede han pladeselskabet Soulpower Productions sammen med vennerne Soulshock og Cutfather.

Udover DJ-arbejde, konferencier og konsulentarbejde tæller de senest meritter musikproduktion for bla. gruppen Outlandish.

I dette interview omtaler han Carsten 'Soulshock' Schack og Mich 'Cutfather' Hansen ved både deres borgerlige fornavne og DJ-alias.

Hvordan husker du Det DUR og værternes arbejde med programmet?

Det DUR var programmet! Det var vores outlet . Vi, Carsten og jeg, havde et fast ritual hver uge, hvor vi gik de nye plader fra Street Dance igennem for at finde hvad der skulle spilles. Vi sad med de her tidløse klassikere og jeg havde en ide om hvad jeg syntes var fed hip-hop, der var vigtig at få ud. Når jeg lyttede til programmet var det meget "Den var der, fedt. Og den var der også, fedt". Og her senere er det fedt at se, hvor vigtigt det var. Både Det DUR og de sider jeg skrev.

Vi var gode venner og sammen som et fodboldhold, hvor vi havde hver vores opgaver. Soulshock var DJ og det lå nærliggende til ham at starte på radioen. Jeg lå mere til det journalistiske. På den måde havde vi fået foden indenfor på hver vores område. Nu kunne vi fandme nå ud til hele Danmark. Også til dem der ikke lyttede til hip-hop eller andre sub-genrer af musik .

Jeg husker et specielt juleshow engang som var mig, Dr. Jam og Soulshock, hvor vi inden havde siddet og snakket om, at nu skulle vi lave alt det fis og ballade, som vi havde lavet til vores "Gløgg get-down", som vi havde dengang (udsendelsen er den sidste Mandags hip-hop og blev sendt 27. december 1989, red.). Nu ville vi køre nogle jokes og spille nogle demoer, for at være mere tro mod de sande hip-hop-værdier . Og Carsten sagde "Jeg får sikkert 27 klager fra DR bagefter pga. lydkvaliteten og sproget. Men fuck-it, nu laver vi dette her ene show som sidder lige i skabet". Carsten spiller bla. Welcome To The Terrordome (af Public Enemy, red.) i en elendig lydkvalitet samt en masse old school electro. Det var Carstens protest mod, at han ikke måtte lave Mandags hip-hop mere. Det er sikkert tåkrummende pinligt, men bagefter havde vi det sådan "Yes, vi gjorde det". Sjove minder.

Det DUR var vores outlet, der gav et break til en masse plader. Jeg har ikke det samme romantiske forhold til Det DUR, som jeg har til fx. Kim Schumachers Studie 83, 84 og 85 med alle de herlige mix. Uden dem og den gale mand, Gud velsigne ham, så er det ikke godt at vide, hvor vi var i dag. Det var kærligheden, og Det DUR var et af vores vigtige redskaber. Kim Schumacher var en kæmpe person for mig. Al Jones det samme. Folk som jeg også igennem min far (kollega til de to og musikradio og -TV journalist Hans Otto Bisgaard, red.) lærte at kende. Originaler på hver deres måde. På den måde har man hver sine radio-legender.

Og du hjalp Det DUR-drengene med nogle interviews?

Ja, men jeg har været involveret i så mange ting og hooket folk op og skabt forbindelser. Så jo, det har jeg sikkert.

Arrangerede du også koncerter?

Nej, det gjorde jeg ikke. Ikke på den måde. Men jeg har lavet meget konsulentarbejde for folk og kommet med navne de skulle booke og navne de ikke skulle booke. For eksempel i de tidlige år på Roskilde festival .

Har du selv lavet radio?

I 1993 begyndt jeg at lave radio på The Voice sammen med Sonny (DJ Typhoon, red.) og det kørte frem til 1995. Gud velsigne Det DUR, men som den hip-hop-purist og forkæmper jeg var, syntes jeg, at det var federe at kunne lave et show rent med hip-hop.

Det show mig og Sonny lavede var meget inspireret af Stretch & Bobbito's show , som er det bedste hip-hop show nogensinde. De sendte fra en kirke i Harlem og Sonny og jeg har været inviteret derop. Og vi var måske de eneste, der faktisk havde Bobbito med som gæst i vores eget show. Vi var en pandant til dem med vores humor og vores freestyle sessions med ADL, Timbuctoo, Al Agami og Kuku og alle dem der kunne freestyle den gang. Vi lavede så meget fis og ballade. Jeg lavede bla. et time langt interview med Del Tha Funkee Homosapien , der var ren sort snak og spoken poetry. Samtidig spillede vi noget seriøst fedt hip-hop. Jeg ved også at folk i dag render rundt med kassettebånd fra det show ligesom andre gør med Det DUR. Det var jeg sgu glad for at lave.

Red Alert's show fra New York er også legendarisk, hvor man bare kan høre alle lyde og det skramler helt vildt. Men Stretch & Bobbito's shows er ligeså fede i dag som de var dengang. Det er tidløst.