Side 1

Mikkel 'DeMib' Svendsen

Mikkel ”'DeMib'” Svendsen etablerede TeenTown studiet i København i midt 80’erne sammen med vennen Peter Meldgaard. Det gik hen og blev omdrejningspunktet for de tidlige danske produktioner indenfor house og hip-hop. Studiet blev afviklet i midt 90’erne og Mikkel forlod musikbranchen for at kaste sig ud i internet teknologier.

Hvordan og hvornår blev TeenTown etableret?

TeenTown blev startet i omkring 1985 i Ryesgade (Nørrebro, København, red.) af Peter Meldgaard og mig. Vi havde spillet sammen i band i flere år, og det var altid os der rodede med kabler og PA anlæg og sørgede for tingene, hvis der skulle optages et eller andet. Og jeg tror at Peter og jeg var en af den lille procentdel i musikmiljøet, der har virkekraft nok til at sætte noget forretning i gang.

Vi tænkte ikke specielt strategisk over det og havde ingen erfaring med at drive studie, men kastede os hovedkuls ud i det. Vi havde nogle flinke forældre som ville kautionere, så vi lånte pengene og byggede studiet. På Ryesgade blev der stort set kun indspillet demoer i vores studie. En af de første ting der udkom på plade var faktisk Break The Limits (af Soulshock feat. See-Que, red.). Den nåede at blive indspillet i Ryesgade, inden vi flyttede. Vi flyttede efter 2-3 år til bedre lokaler på Gammel Kongevej 47 og fik opgraderet til bedre udstyr.

Det var i en tid og i den periode, hvor der har været flest penge i pladebranchen . Det var ekstremt hvad der blev brugt af penge på indspilningerne. Vi kunne opleve, at blive booket for 14 dage for produktion af en single. Det bekom os selvfølgelig godt. Alting var meget nemmere. Den proces fra man har en ide, til man snakkede med dem fra pladeselskabet, til der var OK og til man gik i studiet, jamen der snakker vi nogen gange timer eller dage. Der var specielt Mega Records meget gode, for de var ekstremt hurtige til at reagere på tingene. Og der var Martin Dodd en vigtig person i de tidlige år. Han havde virkelig næse for tingene og kunne få det praktiske til at gå i hak. Det sidste han signede for Mega var Ace Of Bass. Og de fik jo enorm succes.

Senere da pladesalget begyndt at falde begyndte alle at spare. Der begyndte det at handle om hvordan man kunne reducere omkostningerne og få lavet mere med færre mennesker uden at betale ekstra for det. Det var derfor jeg sprang over på internettet, fordi der var optimisme - det er der stadigvæk. Men det kan ikke dog helt sammenlignes. Det at lave indspilninger eller live setup kan man jo kalde kunst i mangel af bedre navn.

TeenTown var i årene omkring 1990 samlingspunkt for folk i house og hip-hop miljøet. Hvordan gik det til?

Det er lidt sjovt for Peter og mig kom ikke fra et DJ miljø eller noget. Vi havde spillet alt fra lidt selvhøjtideligt funk musik til sådan lidt mere party musik. Men jeg tror, at grunden til at hip-hop'erne og DJ's fandt til rette oppe hos os var, at vi ligeså grønne som de var. Og Peter og mig var åbne for dem. Vi var ligeglade med, om folk ville spille hip-hop eller punk. Og om folk ville være DJ eller spille på trompet. Alle andre studier var meget snobbede overfor det der. I mange år, også da vi lavede store produktioner, tog de andre studier ikke musikken højtideligt. De havde fx. travlt med at sige, at der ikke skulle være så meget bas på. Oppe hos os måtte de pumpe alt det bas på de ville . De vidste jo hvad de ville have. Det var forskellen. De kom og ville have det som på pladerne fra USA.

Og så blev vi mere og mere vilde med den musik.

Til at starte med var det Mich (Cutfather, red.) og Carsten (Soulshock, red.) . Mich indspillede noget hos os der vistnok aldrig udkom. Så blev Dr. Jam koblet på og hele Willers setup med Solid Posse. Senere kom Ezi Cut, Kenneth Bager, Chief-1, Phase-5 og Yoakim . Jeg kendte også Kenneth lidt i forvejen fra Mega Records og fra Coma festerne. Kenneth arbejdede i øvrigt også en del i Ian Ion’s studie.

Og så skal man ikke glemme Carsten Willer (fra Solid Productions, red.), som var primus motor på mange ting på det tidspunkt. Han fik samling på drengene og begyndte at få nogle forbindelse i USA, som gjorde at der skete en hel masse på den front. Break The Limits , som jeg vil betegne som den første hip-hop udgivelse i Danmark, var jo også Solid Productions.

Vi blev alle lidt venner med hinanden. Og man skal huske på, at der blev brugt mange penge på de traditionelle pop/rock produktioner, så de store studier var ret dyre. De have store indspilningslokale med Steinway flygler mv. Det havde de ikke brug for. Og så var vi lidt billigere. Så det ene tog det andet. Det var nemt og rart og det fungerede.

Du nævner Coma festerne. Kom du til dem?

Ja, det gjorde jeg. Specielt Coma, og så tonede det lidt ud med Baby. Det var mest i starten med acid house. Kenneth var jo suveræn til at lave de der fester. Og virkelig skabe den hype omkring det, så det nærmest blev en attraktion at komme til de fester og overhovedet at kunne komme ind. Kenneth var god til at lave de fester, der kom jo alle mulige fede engelske DJ's og trykkede den af.