Side 1

Henning Winther

Henning Winther er opvokset på Mols og fik interesse for hip-hop allerede som en knægt i skolen. Rim og raptekser på dansk drev ham til at gribe pennen og mikrofonen og øve sig som rapper, tekstskriver og hip-hop producer. Blandt andet i gruppen McVærk, som han dannede sammen med 3 ligesidende. De fik spillet to demobånd i Det DUR.

I 1991 slog han sig ned i Aarhus og har siden været blandt byens fremmeste hip-hop ambassadører. Det er blevet til udgivelser med grupperne Beat Around The Bush og Kongehuset og på egen hånd under navnet H19ng Winther. Dertil har han arrangeret hip-hop-koncerter og -events i regi af festivalen Aarhus Took It samt hip-hop aktiviteter direkte møntet på at give rodløse unge et alternativ til at drysse rundt og fornøje sig med kriminalitet.

I skoletiden omkring 1987-89 var du efter eget udsagn en nørd, der ikke kørte på knallert, men som købte en masse plader og fordybede sig i hip-hop. Udover MC Einar, som blev serveret via hitlisterne (1988-89), hvordan fandt du så den nye spændende musik?

Jeg hørte 7'eren og Klubland på P3. De spillede lidt hip-hop. Dertil kom bla. Cutfather og Soulshock med lidt 4-spors megamix. Det syntes jeg var vildt inspirerende.

Så havde jeg en ven i folkeskolen, som hed Jack, og som jeg lavede McVærk sammen med. Han var tilflytter fra Aarhus og havde sin gang derinde. Han købte en del plader, så jeg fik en del igennem ham, og fandt ud af mange ting. Af blade var der Jeppe Bisgaards klumme i Mix og det engelske blad Hip-hop Connection og det amerikanske Rap Pages. Og så fik Jack nogle videobånd med Yo! MTV Raps , som vi sad og stenede over.

Desuden havde Mikkel Serup, ham der senere blev kendt som rapperen Kid Rodriguez , et program på aarhusiansk lokalradio der hed Danger Zone. Det hørte jeg også meget. Jeg kan huske, at det var der jeg første gang hørte EPMD.

Du bliver inspireret til selv at lave hip-hop. Øver dig i at rappe og begynder at skrive tekster. Hvornår laver du dit første nummer?

I starten lavede jeg lidt på engelsk. Rap klichéer fra Beastie Boys, LL Cool J og Run-DMC.

Jeg arbejdede på Radio Mols . Inden udsendelse kunne jeg bruge studiet for mig selv. Der var Technics pladespillere, mixer og spolebåndoptager. Og så startede min break beat verden for mig. De havde fået en kæmpe samling gamle plader, hvor der var James Brown og alle mulige klassiske breaks. Der gik det op for mig, hvordan de gjorde på pladerne fra USA. Det var på det tidspunkt med Eric B & Rakim I Know You Got Soul . Og på den radio havde de Bobby Byrd I Know You Got Soul (Pladen Eric B & Rakim samplede fra, red.).

Det første jeg lavede var faktisk en jingle til den radiostation. Jeg lavede 12 linier over Derek B Bad Young Brother instrumentalen.

McVærk blev til ved at jeg lavede lyd for et kopi-band fra Ebeltoft , hvor der var en gut der hed Justin. Han syntes at eksempelvis MC Einar var interessant. Han havde erfaring med at skrive, og han kunne synge og spille. Så med det band og Jack havde jeg en gruppe, der gerne ville lave noget. Jeg begyndte at skrive tekster og det første nummer hed Pigen og bananen . Det var i december 1988.

I starten kaldte vi os Cut Crew . Senere ændrede vi det til McVærk.