Side 5

Mikkel 'DeMib' Svendsen

Måske et utaknemmeligt spørgsmål. Men er der nogen personer fra det miljø vi har talt om, som du specielt gerne vil fremhæve?

Mich og Carsten . Det er uomtvisteligt. Det er nok dem der lagde et højt niveau hurtigst i den genre i Danmark. Og som fortsatte på fuld drøn. De har nok formået at få de to største producerkarrierer, som nogen danskere har fået. Specielt, selvfølgelig, Carsten, der valgte at blive i udlandet. De to vil jeg fremhæve.

Remee . Ikke bare fordi han er blevet et stort navn. Men fordi det er et godt eksempel på, hvordan sådan en fyr, med det talent, kunne komme ind i sådan et professionelt miljø og virkelig blive filet til. Hvor får du i dag muligheden for, at få lov til at sidde i et fedt studie med nogle gode producere 8 timer hver nat og terpe og terpe og terpe og blive perfekt til noget man skal være god til.

En anden som kom frem på samme tid som Remee og var et stort talent og som blev terpet lidt på samme vis var Natasja . Hun er jo desværre død nu. Jeg husker hvordan hun startede som 13-14 årig inde på Barbue, og hvor jeg tænkte "Hvem er hun?", og hvor hun startede med Karen Mukupa, og hvor de så småt startede No Name Requested op. De blev også terpet mange timer i studiet. Dagevis. Det var dengang, hvor man kunne få 14 dages betalt studietid for at lave en single, ikk. Hun har så droppet lidt ud og ind af det med musikken. Men det sidste hun nåede at lave, synes jeg er rigtig godt.

I den forbindelse lapper det over med en anden, som jeg gerne vil fremhæve. En producer som jeg har haft et fantastisk godt forhold til, nemlig Phase-5 . Han lærte mig utroligt meget om musik, som jeg ikke troede jeg skulle lære fra en person der ikke kan spille. Han bragte på mange måder en ny måde ind at producere på. Det var i høj grad ham, der var drivende, i Danmark men også i hele verden, på at cut'te break beats op. Dengang brugte man break beats i loops. Men Phase-5 var den første til at klippe et break beat op i måske 16 bidder og så bytte om på rækkefølgen og lave ny beats af det. Noget andet var, at hans beats bestod af mange lag. Måske 6-10 lag af beats der lå på forskellige steder. Han brugte også en multi-tonalitet, der måske på Deep Undercover (LP af Al Agami, red.) viser sig allermest tydeligt. Du har sax'en der kører en toneart, bassen der kører en anden, et akkompagnement der kører tredje og så rap ovenpå. Men på en skør måde virker det alligevel. Det fik, for mig, virkelig øjnene op for, hvordan man kunne bryde alle regler og alligevel få det til at fungere. Og så har han en fabelagtig evne til at rykke som DJ og få folk op ad stolen.

Men, jeg regnede på et tidspunkt sammen, at jeg har bidraget på ca. 150 plader. Og jeg er stolt af hver eneste af dem.

Hvordan lukkede TeenTown?

Vi lukkede ned på et tidspunkt hvor vi godt kunne se hvor vinden blæste hen. Det var faktisk et par år før det gik rigtig galt for nogen i branchen, så i bakspejlet var det faktisk meget klogt. Vi forsøgte at sælge det, men det var svært. Så det blev solgt i stumper. Vi lukkede omkring 1995. Derefter fortsatte jeg som A&R på Virgin og opbyggede et mindre digitalt studie omkring ProTools. De sad med nogle produktioner, de gerne ville lave på den måde. Det varede et par år, og så bakkede jeg helt ud af musikbranchen og startede på noget helt andet.

Er du involveret i musikproduktion i dag?

Jeg laver stadig lidt indspilninger og produktioner herhjemme. Men det er fordi jeg ikke kan lade være. Det er sjovt ikke. Jeg laver det 100% på min egne præmisser. I ordets bedste forstand er jeg blevet amatør.

Vi kan måske slutte af med historien om dit kunstnernavn ”DeMib”.

Før TeenTown var jeg i et band der hed Money In The Bank. Vi kaldte os alle sammen MIB til efternavn. Det blev til DeMib. Det blev mere og mere det folk kendte mig på.