Side 4

Mikkel 'DeMib' Svendsen

Kan du fortælle om nogle mindeværdige sessions i TeenTown?

Dr. Baker LP'en Global Kaos var nok den mest omfattende produktion rent tidsmæssigt, jeg har været med på. Jeg har aldrig, hverken før eller siden, været på en produktion, hvor der har været brugt så meget tid på tingende.

Jeg tror det var selv nummeret Kaos , hvor der blev lavet en 17-18 remix. Hvor vi taler reproduktioner, der var ikke noget der blev genbrugt. Men der var også flere numre fra selv LP'en, der blev brugt virkelig meget tid på.

Det var også fordi, der var en masse kunstnere, som han ville have på. Der var en meget underlig oplevelse med ham rapperen fra The KLF, Ricardo da Force . Ham ville Kenneth have på for han lavede de vildeste ting for KLF. Så han blev fløjet over og Kenneth havde ham med i studiet. Og så var han bare vildt dårlig. Han kunne ikke rappe tre ord i træk uden at mindst to af dem gik galt. Han skulle lave otte linjer, tror jeg, og han stod foran mikrofonen i 16 timer. Det var grotesk. Og bagefter måtte vi klippe og klistre, bogstaveligt talt med spolebånd, i en grad så du tror det er løgn.

Kenneths krav til perfektionisme gjorde, at tingene virkelig blev terpet igennem. Han fik virkelig presset nogle helt nye ting ud af folk. Det var hårdt. Men på den anden side, kan jeg godt savne i andre tilfælde, at man ikke presser hinanden noget mere. Man accepterer tingene for tidligt.

Global Kaos havde andre udenlandske medvirkende som Jordi Bonell og Dr. Alban, blev de fløjet ind til TeenTown?

Nej, ikke alle. Mange blev indspillet hvor de var. Det gjorde man allerede dengang. Det var en helt manuel proces. Man fløj båndet ud og så lagde de guitar eller vokal på, og så blev båndet fløjet tilbage igen. Helt manuel synkronisering med 2 tommebåndet og så starte 1/4 tommebåndet med det der skulle ligges ind på det rigtige tidspunkt.

Men af andre sessions, vil jeg nævne Queen Latifah Fly Girl , som var også skæg. Queen Latifah og hele hendes slæng blev fløjet ind fra New York. Der var blandt andre Monie Love. Hele studiet blev fyldt helt op af hendes crew. Jeg har aldrig set så mange mennesker i studiet. Og de åd en massere burgere, så der var McDonald’s papir overalt.

Vennessa Williams var sjov, for det var den første store amerikanske produktion, vi havde inde. Hun kom ikke selv over, men vi havde producere og sangskrivere. Vi havde haft store hip-hop ting og remixes inde, men det her var den første sådan pop-ting. Det var i sig selv en stor ting, men den var amerikansk, så de brugte så mange penge på den plade. Vi fik en platinplade for den for 1 million solgte. Der var der stadigvæk ikke break even på pladen. Jeg tror det var 1,5 million, men den endte med at sælge 4. De havde faktisk lavet hele plade færdig, men så blev de helt ville med nogle af de ting som Phase-5 og Dr. Jam havde lavet, og så skulle de ind over med fire numre.