Side 2

Jeppe Bisgaard

Hvordan kom du i gang med at skrive om hip-hop?

Jeg var ret opsat på at skabe mit eget navn. Uanset hvor jeg kom hen var jeg jo Hans Otto Bisgaards søn, og da jeg rigtig kom i gang med det her hip-hop, var det jo i en periode, hvor han var allermest kendt (1987-88 fra bla. det ugentlige musikprogram Under Uret i DR TV, red.). Og så var det også i høj grad baseret på tilfældigheder. Jeg fik mit første journalistiske job i forbindelse med Public Enemy og Run-DMC koncerten i 1988 (oktober 1988 i KB Hallen, red.). Jeg ender i en bil til KB Hallen, sammen med Jan Boves , som er en af min fars venner. Der er så et par stykker, der med tyk jysk accent spørger om de kan få et lift. Og den ene viser sig at være Anders Haader fra Mix (chefredaktør på Musikmagasinet Mix, red.). På vej i bilen, kan de høre på min snak med Jan Boves, at jeg ved en masse om det her hip-hop. Ude til koncerten kommer Svend Rasmussen (chefredaktør på Musikmagasinet MM, red.) så hen til mig og siger "Jeppe, kan du se Michael Falch, der stavler rundt i en brandert der ovre? Han er tydeligvis ikke i stand til at skrive den anmeldelse, jeg har bestilt af ham, så den tjans får du". Inden da havde jeg skrevet lidt om graffiti i Ringsted Dagblad.

Et af mine store forbilleder, et ord som jeg ikke bruger så tit i øvrigt, er Funkenklein . Folk der kender Mix Mag kan se, hvor meget jeg i starten forsøgte at være en dansk version af ham. Man forsøger selvfølgelig at lave sin personlige stil, men både journalistisk og hip-hop-mæssigt var han mit forbillede nr. 1 og 2.

Var dine sider fasttømret i Mix eller skulle du jævnligt til en kammeratlig samtale med Anders Haader, hvor du måtte slås for hip-hop i bladet?

Anders er en meget intelligent og forudseende mand. Han kunne godt se, at ungdommen ville have noget andet end glansbilleder. Så der var opbakning og vi var fine venner. Men det var også noget ballade, når jeg kom med referencer til fx. euforiserende rusmidler og liv og glade dage i hip-hop. Men jeg var også det sorte får på Mix . Alt hvad jeg skrev til Mix blev afleveret i håndskrift. Det var en ting, hvor jeg var lidt særpræget. Men i forhold til Martin Kongsted var jeg ufattelig flink til at overholde deadlines . I min tid på Mix udviklede jeg mig meget. Fra en knægt i 3.G til labelmanager og hip-hop personlighed. På et tidspunkt blev jeg lidt metal træt og min tid på Mix ebbede ud.

Omkring 1996-97 da internettet kom var det som en byrde der blev løftet fra ens skuldre. Nu kunne folk sgu finde ud af hvad de ville selv.

Selv i dag hører jeg engang imellem den der "Det' jo Jeppe fra Mix". Og jeg har lavet så mange ting siden, som jeg måske hellere vil huskes for. Men jeg må jo bare grine af det. Det var jo fantastisk. Jeg elskede det hold vi havde med Peter Skovsted (speciale i klubmusik, red.), Jens Jam Rasmussen (speciale i rock og heavy metal, red.) og Martin Kongsted mf. Os der fik noget indhold ind i det blad, så det ikke bare var glitter.

Hvordan kom dine interviews i stand?

Jeg lavede som regel mine interviews i USA i forbindelse med mine rejser for Soulpower. Jeg multi-taskede en del. Så var jeg manager for Soulpower, så var jeg Jeppe fra Mix, så var jeg Jeppe Bisgaard privat person.

Når vi var i New York var det sådan lidt, så snakkede vi kunstnere og produktioner eller remix med folk, og så skulle jeg lige have et interview til bladet. Og Carsten havde radioen, så vi skulle lige have nogle plader med hjem . Og så mødte man folk på hip-hop klubber, og så fik man lige skaffet et interview med dem.

Mine interviews fra Danmark kørte jeg sådan rimelig efter protokol. Og der skal jeg skynde mig at sige tak til pigerne på de danske pladeselskaber dengang. De var flinke til at sende mine requests videre og sige "Hey, han er rimelig respekteret hip-hop'er ham her".

Jeg var fx. den første journalist udenfor USA til at snakke med Snoop i gamle dage. Og pladeselskaber var sådan "Hey, hvorfor får vi en henvendelse fra en journalist i Danmark, når vi ikke engang har udsendt hans plade endnu". Men der havde jeg via kontakter i LA fået opsnappet, at ham her ville revolutionere hip-hop. Man skulle være klar på at rykke når chancen var der. Mit Snoop interview (via telefon fra Danmark, red.) endte med at bliver kl. 2 om natten efter at jeg havde været til The Voice-julefrokost i seks timer. Jeg endte med at blive stillet om til hans mobiltelefon, imens han kørte rundt på freeway'en i LA. Imens jeg selv sad godt bedugget på The Voice' kontor i Scala.