Side 3

Jørgen 'TNT' Møller

I sensommeren '84 fik vi fingre i et par bootleg mix på 12” vinyl som blev næsten ligeså vigtige for scenens udvikling som Aldo Marin mixet. De to bootlegs jeg refererer til er Big Apple vol. 2 som Latin Rascals producerede og Double Dee & Steinski's konkurrencevindende cut-up mix af Globe & The Whizz Kid Play That Beat Mr. DJ , som kom i cirkulation som en svært tilgængelig promo (en slags officiel bootleg om du vil) fra Tommy Boy Records i USA. Selvfølgelig fik vi sporet den, men det var vist først i '85, at vi havde vinyl-kopier på pladespillerne.

Disse mix var med til at eksponere de latinamerikanske edit-kunstnere og DJ’s i NYC, og det var de personer der siden blev medansvarlige for udviklingen af freestyle, eller Latin hip-hop som de oprindeligt blev kaldt. Hip-hop og scratching blev efterhånden domineret af afroamerikanerne, indtil NMS (New Music Seminar) DJ mesterskaberne udviklede sig til ren turntablism, som sammen med breakdancing og graffiti med tiden har udviklet sig til kunstformer med aktører fra både Asien, Europa og USA.

Kan du fortælle om dine meritter som DJ på Thomas P. Hejle, til DMC mixkonkurrencer mv.?

Da Thomas P. Hejle åbnede dørene for de første hip-hop arrangementer i den store sal under taget, var jeg så vidt jeg ved den første DJ der lavede cutbacks på break beats i det rum. Selvfølgelig fik jeg hurtigt følge af Phase 5 og DJ Duke. Vi var faste DJ’s deroppe.

Personlig deltog jeg i og vandt en række opgør/konkurrencer på The Voice og i '86 vandt jeg en konkurrence på DMC Records som udsendte et af mixene på vinyl (udgivelsen August 86 - International , red.). DMC begyndte også at holde DK mesterskaber, men her nåede jeg dog højst til sjællandsmesterskabet det år hvor Cutfather vandt og repræsenterede Danmark til VM i London (1988, red.).

Af gode grunde gav den nye teknologiske indsigt og det øgede fokus på synkronisering sig også udslag i vores live-DJ stilarter, som kom til at omfatte både scratching, cutbacks og længere synkroniseringsmix. Vi havde alle vores personlige stil, men det kom aldrig til andet end venskabelige opgør mellem DJ’s indenfor kliken. Det var først da DJ’s fra provinsen kom på banen at tonen blev mere skarp.