Side 2

Jørgen 'TNT' Møller

Aldo mixet må nærmest have fået os til at se ud som vi havde pådraget os svære tilfælde af Huntington's Chorea St. Og for vores mainstream omgivelser må vi helt sikkert have lignet oplagte Skt. Hans kandidater. Selv i NYC har dette mix have været relativ dyb undergrund, da det jo indeholdt mange obskure versioner af europæiske electronica bands som ikke kan have haft stor udbredelse i NYC for slet ikke at tale om USA dengang. Så jo, Aldo mixet har haft gigantisk indflydelse for vores musikalske dannelse dengang.

Dengang havde vi svært ved at begribe hvordan mixet var produceret, men vi fik sjusset os frem til at de konstante synkroniseringer af mindst to numre kun var mulige, hvis man brugte flere end to spor. Det var den åbenbaring der førte til brugen af 4-spors båndoptagere. Den teknologi muliggjorde en ny måde at mixe på og det førte til omfattende konkurrence som hurtigt bredte sig ud over København og til resten af landet. På det tidspunkt begyndte jeg også at bruge en Roland TR-808 trommemaskine til at trigge 2 trinløst modulérbare digital delays som hver havde en "hold-sample" tid på omkring 1 sekund! Det gjorde det muligt at producere ekko effekter (som det var usandsynligt svært at kontrollere tempoet på) samt bruge samplede bidder ovenpå mixpassager.

Aldo Marin mixet var dog ikke den eneste kilde, der bidrog med den energi, der fik miljøet til at spire dengang. Omkring samtidig fik vi fat i en bootleg videokopi af Wildstyle filmen, og både Rock Steady Crew's break dance, Fab Five Freddy's graffiti kunst, Busy Bee's rap og specielt Grandmaster Flash sekvensen, hvor han cutter Bob James og Headhunters op live, var med til at besegle vores respektive skæbner. Malcolm McLaren Buffalo Gals musikvideo blev også kørt igennem maskinen så mange gange, at vi kunne hver en bid udenad.