Årsliste '91 - Nr. 9

The KLF

3 A.M. Eternal

The KLF havde i 1990 gjort sig bemærket på hitlisterne med What Time Is Love . Men med indgangen til 1991 fik de deres første smash-hit med 3 A.M. Eternal , der gik nr. 1 på hitlisten i England og nr. 5 i USA. Det startede en bølge, hvor The KLF over de næste 2 års tid havde en række gigant hits med både singler og LP.

3 A.M. Eternal er som mange af The KLF's øvrige pop hits et opkog af noget de har haft udgivet før. Teksterne der er brugt på titel, rap og sang, samt visuelle referencer i musikvideoer mv. er en blanding af ting, der peger tilbage til deres tidligere udgivelser. Og der er i det hele taget et mystisk skær over drengene. I den sammenhæng er 3 A.M. Eternal et af de mere afdæmpede hits de har lavet.

The KLF var i de år ubestridt verdensmester til at skabe medieomtale om deres navn til ubetinget gavn for deres kendskab blandt folk og deres pladesalg. Og som om det ikke var nok, så fik de en gave serveret lige i skødet, der hjalp til successen for 3 A.M. Eternal . The KLF havde uden at skænke det en større tanke givet nummeret et intro, hvor man hører en maskingeværssalve, som de sikkert har samplet fra en gammel film. Men på den tid, hvor nummeret blev udsendt, udbrød det der i dag kendes som Den første golfkrig imellem Irak og FN, herunder Storbritannien. Derfor besluttede BBC radio, at der ikke måtte spilles musik med referencer til krig mv. Her blev 3 A.M. Eternal trukket ind som eksempel, og The KLF måtte levere en ny version uden skudlyde. Samme censur ramte de bla. engelske grupper Massive Attack og Bomb The Bass alene for deres navne, som blev ændret til henholdsvis Massive og Tim Simenon.

The KLF har en karakteristisk blip-blip lyd, eller melodi, i nummeret, som er en slags genkendeligt fingeraftryk. Den rentone lyd blev kendt i 1990 i den subgenre, man kaldte bleep house. Bleep blev trendsat at nummeret med den rammende titel Testone ("test tone") af engelske Sweet Exorsist. Dette nummer introducerede også den meget minimalistiske melodilinie, hvor de kun spilles 2 toner med en oktavs mellemrum. Det mønster blev først planket af MC Tunes vs. 808 State på nummeret Tunes Splits The Atom og herefter af The KLF. Men 3 A.M. Eternal skulle blive den, der er mest kendt for det.

3 A.M. Eternal