Afsnit 24

Lytternes bidrag

I efteråret 1990 genåbnes Brevkassen. Lytterne opfordres til at skrive ind med spørgsmål, angående det musik programmet beskæftiger sig med, ris og ros eller blot en hilsen. Opfordringen bliver taget op og der bliver skrevet flittigt ind. Lytterne vil specielt gerne vide mere om konkrete pladeudgivelser, som fx. udgivelsesdato, samt nærmere information om kommende koncerter, som de har hørt rygter om. Information om udstyr til musikproduktion og DJ-ing er ligeledes et yndet emne.

Brevkassen bliver skueplads for en twist imellem tilhængere af house/techno og tilhængere af hip-hop. Det DUR modtager beklagelser fra lyttere, der mener, at programmet spiller alt for lidt musik af deres favoritgenre. Det irriterer værterne til en vis grad, for de finder så mange spændende nye udgivelser fra forskellige genrer af klubparaplyen, som de gerne vil spille i programmet.

Brevkassen bliver et forum, hvor lyttere overgår hinanden i at præsentere sig under de mest syrede aliasser, som eksempelvis "Turbo Thyge", "Mozart Mixerpult", "Noise Madness", "Jens Fræser", "Doctor Mark-o-Matic", "DJ Black Beat" og "Johnnys og Tonnys Bortforklaringsbureau". Og i samme tråd modtager værterne slik og fantasifulde gaver. Det gælder ikke mindst udstyr og sæbe til vinduesvask, med ønske om, at ruderne må blive ekstra rene ved næste vinduesvaskermix. Eller hvad med et hjemmelavet puslespil af en graffiti, hvor der står "Det DUR", en plade klippet ud som et julehjerte og et tebrev til at lave Ice-T. Endelig er brevene til tider konstrueret af udklip fra eksempelvis ugeblade eller brændt i kanten som et flosset gammelt skattekort.

Udover breve opfordres lytterne til at sende demobånd med deres egne kompositioner indenfor house, hip-hop og DJ-udfoldelse. I hovedtræk modtager Det DUR tre typer af lytternes egne værker, nemlig megamix, rave techno og rap. Demoer er som regel enten lavet på 4 spors båndoptager og/eller på en Commodore Amiga computer, der på daværende tidspunkt er en almen hjemmecomputer. 4 spors bruges især til megamix, og giver mulighed for at indspille sekvenser fra plader separat på de enkelte spor. Hvis det gøres synkront, kan sporerne herefter mixes. Teknikken bruges også til at lave hip-hop tracks til rap. Amigaen tilbød prisbillig sampling og afspilning af samples via en software sequencer. Lydkvaliteten er markant dårligere end på professionelle samplere, der dog er mange gange dyrere. Men lydkvaliteten afskrækker heldigvis ikke producerespirer ud bag højtalerne fra at forsøge sig med at lave techno-numre med samplinger af trommelyde og synth-riffs. Eller remixes med korte samplinger fra de plader der remixes (udsendelse).

Selvom Amiga'en og de billige 4 spors maskiner ikke tilbyder poleret lyd, giver det unge mulighed for at afprøve deres kreativitet. Folk, der er inspireret af det musik Det DUR spiller, kaster sig ufortrødent ud i egne kompositioner. Og demoerne er i reglen temmelig gode, når man lytter efter de ideer, der er brugt, og det resultat, der trods begrænset udstyr er kommet frem.

Retfærdigvis skal det nævnes, at Det DUR også modtager demobånd er i fornem kvalitet. Lavet med kvalitets samplere, synthesizere, trommemaskiner og indspillet på DAT-bånd.

De to producere Allan 'Mix' Bjørnsfort (DJ Showtime) og Thomas Villefrance (Rhythm Zone Productions) har begge held til at få spillet en del demobånd i Det DUR. Deres produktivitet er torn høj i 1990/91 og kvaliteten er så god, at værterne gang på gang vælger at udtage produktioner fra de to herre. De gør sig begge i både remix og megamix indenfor de forskellige genrer Det DUR beskæftiger sig med.

I april 1991 arrangerer DR P4 i P1 en workshop ved navn Powerscratch, som var en mulighed for hjemme-producere indenfor house, techno og hip-hop for at komme ind i Radiohuset og arbejde på professionelt udstyr og med assistance fra erfarne producere. Det DUR er tæt knyttet Powerscratch og bringer i en udsendelse en række interviews med de involverede personer (udsendelse). I udsendelsen bliver der tillige spillet en del af det musik som blev fremelsket under Powerscratch. Musik fra blandt andre Jesper Nemtoft (Dassic) og Mikkel Strøbæk, som ligeledes får spillet demobånd i Det DUR, som de har produceret udenfor Powerscratch-regi.

4 spors kassettebånd
Amiga sequencer