Årsliste '90 - Nr. 15

Beats International

Dub Be Good To Me

Beats International var et projekt centreret omkring produceren Norman Cook. Norman Cook havde en fortid i banden The Housemartins, men var blevet trukket i retningen af klubmusik og havde før tiden med Beats International forstået forskellige remixes. Dub Be Good To Me var gruppens første udspil og de blev i den grad taget på sengen af deres egen succes. Og gruppen fik smedet LP'en Let Them Eat Bingo sammen.

Dub Be Good To Me kan anskues som et skoleeksempel på at lave et hit. Nummeret er i sig selv en coverversion af hittet Just Be Good To Me fra 1983 af The S.O.S. Band. Dub-betegnelsen blev sat ind i titlen, da Beats International's version bygger over et reggae-dub inspireret groove. For at gøre det ekstra kompliceret, er det samplet fra den engelske punk gruppe The Clash og deres The Guns Of Brixton fra 1979. Det har altså ikke jamaicansk oprindelse. Endelig er det krydret med sampling fra det meget karakteristiske tema fra filmen Once Upon A Time In The West , skrevet af Ennio Morricone.

Norman Cook blev efter eventyret med Beats International en yderst produktiv producer, der lavede bunker af remix og musik på egen hånd. Sideløbende startede han bandet Freak Power. Som solokunstner blev det til udgivelser bla. under pseudonymerne Pizzaman, Mighty Dub Katz og Fatboy Slim. Dertil startede han en karriere som DJ, som bragte ham til de største arenaer og klubber i verden. Blandt andet Orange scene på Roskilde Festival. I midt/slut 90'erne, var han absolut på toppen, og var, sammen med Chemical Brothers, centrum i et miljø i England, der fremelskede den stil der blev kaldt big beat . Big beat var en slags house-musik lavet med funk samplinger. Beatet var ikke lavet på trommemaskiner, men skulle helst være samplet fra det mest skramlende break beat der kunne opdrives.

Beats International's sangerinde, Lindy Layton, fik en mindre solokarriere med pladeudgivelser i eget navn.

Dub Be Good To Me