Afsnit 20

Telefonmix

Det DUR værterne skiller sig ud fra de øvrige medarbejdere på P3 på flere punkter. De spiller noget anderledes musik, de mixer pladerne, de laver selv deres jingler og er i det hele taget mere involveret i den tekniske afvikling af udsendelserne.

Det DUR's teknikere Ussian Ryner og Peter Thoneman oplever hvordan Delgado og Soulshock er rutinerede i at bruge sampler og sequencer-software til at arrangere samples til et nummer med loopede break beat og lydbidder som effekter. Så værterne introduceres til en teknisk løsning, hvor man kan trigge sampleren via tonerne på knapperne på en traditionel trykknap fastnettelefon. Teknologien er på daværende tidspunkt temmelig eksotisk og har været anvendt i andre udsendelser i en simpel form. Da Det DUR værterne får en demonstration af systemet, kan de med det samme se mulighederne og bliver ellevilde. De vil have lytterne igennem til direkte remix via telefonen. Og rubrikken skal hedde Telefonmix .

Det DUR værterne har allerede vist, at de kan tage tilrettelægningsmæssige og tekniske forhold ved radiomediet og bringe dem et skridt videre, og Telefonmix er ingen undtagelse. Det udnytter DR's telefon-til-sampler kontrolsystem til det yderste. De laver en leg, hvor de tager en lytter igennem og fodre hans telefon med hele ni lyde, en på hver tast 1-9, som lytteren kan afspille ved tryk på de respektive taster. Legen går ud på, at værterne afspiller et grundloop, som de har samplet og bearbejdet fra et kendt nummer. Henover dette, skal lytteren placere samples via tasterne på sin telefon. Og på den måde lave et nummer, eller et remix om man vil, som det er kendt fra de 100-vis af sample house og break beat hits, som klubscene har fostret siden 1987.

Telefonmix er meget ambitiøst. Værterne lader det være op til lytteren at bestemme både, hvilket nummer der skal remixes , altså hvor grundloopet skal hentes fra, samt hvilke lyde, der skal ligge på de enkelte taster. Det foregår på den måde, at interesserede lyttere skriver ind til programmet med deres forslag. Hvor efter en lytter pr. udsendelse bliver valgt ud og får lov at komme direkte igennem og foretage mixet.

Man kan ikke fortænke, hvis nogen fra DR har rystet på hovedet og ment, at Telefonmix vil blive en helt uoverskuelig opgave for lytterne. Selv Det DUR-værterne har tænkt sådan til at starte med, men helt i deres ånd, har det ikke afholdt dem fra at prøve det alligevel. Til deres overraskelse klarer lytterne opgaven meget fornemt. Både med hensyn til at ligge samplingerne rytmisk ind og i gentagende mønstre, og alligevel bruge dem i en god variation. Nogle af de lyttere, der kommer igennem, har erfaring med DJ-mix mv., men ellers er deres forudsætning blot, at de har lyttet til musik, der består af repeterede samplinger over et grundloop fra trommemaskiner eller break beats. Det er nok til at lave et live mix på fornem vis. Og værterne er dybt imponerede over lytternes formåen.

De enkelte samplinger er typisk en blanding af lidt fra det samme nummer som grundloopet er hentet fra, lidt klassiske scratch og acapella bidder og generel madness, som fx. en ko der bræger.

Telefonmix ligger typisk i midten af første time og debuterer i udsendelsen d. 9. marts 1990 (udsendelse). Delgado og Soulshock finder det hammerskægt, men bruger også meget tid på at forberede de forskellige samplinger, sætte systemet op og koordinere med dagens heldige Telefonmix-deltager. Så de stopper imens legen er god efter et par måneder. Telefonmix genopstår i november 1991.

Telefonmix