Diverse COMA artists



Dette afsnit kommer til at omhandle de danske grupper på COMA Records, som det ikke er lykkedes undertegnede at samle så mange oplysninger om, eller som blot havde en marginal rolle. Det vil således hovedsageligt blive beskrevet artister / grupper med kun 1 eller få udgivne plader, eller blot deltagelse på kompilations.



TOURNESOL - ikke helt almindelig techno

Hvis vi bliver indenfor tekno-genren, var en af de grupper Bageren opdagede danske Tournesol. Tournesol, som bestod af henholdsvis Thomas Lynge og Tommy Gee, satte en ære i at have sin helt egen sound, ved ikke at anvende samples overhovedet, men derimod komponere alt selv. Stilen var progressiv tekno, som man blandt andet kunne høre på COMA-opsamlingen 'Mermaid Tracks' fra '93...:

Tournesol - et opgør med den danske scene fra Mix Mag.

Tournesol medvirker på 'Mermaid Tracks' med nummeret 'Ha ha'.



DASSIC - dansk techno fra Århus...

Et andet dansk projekt var Dassic, der stod bag nummeret 'Hedgehopper' på COMA Album 2. 'Hedgehopper' blev faktisk lavet helt tilbage i 1990 af Jesper Frank Nemholt, men var dog åbenbart ikke interessant for MEGA Records på det tidspunkt, idet 'Hedgehopper'-demobåndene hidtil var blevet afvist...
Det blev der imidlertid lavet om på efter at EziCut havde spillet nummeret nogle gange i programmet 'Det D.U.R' på Danmarks Radios P3. Boris Søhoel (som senere kom til at fungere som en slags manager for Dassic) fra Streetdance Records i Århus hørte nummeret, og opfordrede Jesper til at prøve lykken hos MEGA's underlabel COMA Records. På en efterfølgende tur til Frankfurt med hele COMA- og Club Sunrise-familien, hørte Kenneth Bager nummeret, og til et COMA-party i Aalborg begyndte han at vise klar interesse. Til et COMA-party senere på året i Århus besluttede han sig for at udgive nummeret, hvilket skulle have resulteret i en 12" med 'Hedgehopper' i nogle forskellige versioner og remix, men det trak desværre i langdrag. I mellemtiden spillede Dassic live til 3 COMA-fester rundt om i landet.
Dassic's plade skulle have heddet 'Metal fights back' og processen var så langt fremme at selv layoutet til coveret var trykt, dog uden en bestemt udgivelsesdag - pladen havde heller ikke fået noget nummer (ID) endnu, hvilket skulle vise sig aldrig at ske...

"Hallo jungs, hier spricht Torsten Fenslau!"

Der skete nemlig det, at Michael Jakobsen fra 'Scanteam Software & Hardware' fik en opringning af selveste Torsten Fenslau fra Abfahrt Records i Tyskland, der sagde at han meget gerne ville udgive Dassic's musik. Jakobsen gav røret videre Henrik Munch, der igen lod opkaldet gå videre til Jesper, som naturligvis troede at det var telefonsjov.

Efterfølgende var det iøvrigt en løbende joke konsekvent at stave "Thorsten" med 'h' i korrespondancen til Fenslau istedet for det rigtige "Torsten", da denne fejl tidligere var begået af en uvidende journalist i en artikel...noget der ikke behagede Fenslau videre!! :-)
Ovennævnte opringning gjorde at Jesper kvittede COMA Records for at undgå ventetiden, og startede samarbejde med Fenslau. Dette fik dog en brat ende, idet Fenslau som bekendt døde i en tragisk bil-ulykke på en tysk motorvej...(Torsten Fenslau, R.I.P).
Dassic fik således aldrig udgivet plader på Abfahrt Records...

Hvis man kigger på indercoveret på COMA Album 2, står der på credit-linien til 'Hedgehopper' foruden J.F. Nemholt også navnet H. Munch...for kendere lig med Henrik Munch (nævnt ovenfor), der blandt andet har huseret i Arp Studiet i Århus sammen med Freddy Albrecktsen og Per Holm (en af folkene bag det hedengangne Cut 'N' Move). Munch har senest været aktuel med computer-folkemusik-gruppen Sortenmuld, der i 1998 vandt en grammy i kategorien 'Bedste Techno Navn' foran navne som selveste Bjørn Svin og Goon.
På dette tidspunkt var det Henrik Munch og Jesper der udgjorde Dassic, men mange faktorer, såsom manglende produktivitet og forskellig musiksmag, samt det faktum at Jesper flyttede til Aalborg for at studere, gjorde at dette samarbejde mere eller mindre gik i sig selv omkring '92 hvor COMA Album 2 udkom...

Monkey Club, Tyrell Corp. og...Loco Mia??

Før Henrik Munch's indtræden i Dassic, var Jesper's samarbejdspartner Simon Lange, som senere har stået for lys på Thomas Helmig tour, arbejdet i Gnags studiet samt startet ungdomdiskoteket Zonen på Musikcaféen i Århus. De 2 er iøvrigt gamle klassekammerater fra Århus Akademi...skolen, der samtidig husede Kristian "Spacer" fra Nice Device og en vis Renee Toft Simonsen....
Jesper og Simon fik lavet nummeret 'Don't stop the motion', som dog kun udkom på cassette i forbindelse med P3's projekt 'Powerscratch'. Med i dette projekt var iøvrigt gruppen 'Neuf du Pap', som senere ændrede navn til 'Armitage Shanks' og senere bare 'Shanks' som fik kontrakt med belgiske R & S Records. En af mændene bag 'Shanks' er Rene Thalund som idag er redaktør af bladet 'Soundcheck' under musikmagasinet ' Gaffa'.
Historien bag 'Hedgehopper' er iøvrigt ganske sjov: På Monkey Club på Musikcaféen, der var en af de første technoklubber i Århus (Hvis ikke den første) plejede Jesper at komme en del sammen med 'Nice Device'-folkene Kristian og Dan samt Chris fra Cut 'N' Move (Samme Chris som har bidraget på nogle af TBM1's plader). DJs var Schneiderman og Frank Glad, som en nat spillede en plade ved navn 'Running Remix' med Tyrell Corp. - da Jesper hørte denne var han solgt, og styrtede med det samme hjem og lavede 'Hedgehopper'. Ugen efter fik han fat i pladen i Streetdance Records , samplede beatet og lagde det ind i sit nye nummer. Basgangen blev iøvrigt taget fra en spansk lallepopgruppe, nemlig 'Loco Mia' der var blevet remixet af Four to the Floor og Danny Rampling...Denne sampling var ret hemmelig, idet Loco Mia kun udkom i Spanien. Jespers anvendelse af dette sample blev dog opdaget af Flemming Dalum der sammen med Gert Nygaard (også kendt som Banker) udgjorde Label Brothers. I deres evige jagt efter nye labels, var de nysgerrige efter at høre om Rampling havde lavet noget godt, og pludselig kunne de genkende Jespers ultrahemmelige sample...han måtte herefter ligge ryg til en del mobberi...:-)

Post COMA Records...

Efter COMA-tiden har Dassic ligget noget stille. Jesper har haft et par små udgivelser og remix i Spanien hvor han opholder sig meget. Han planlægger dog med tiden at udgive en hel Dassic-LP med titlen 'L'Age d'Or' ('Den gyldne tidsalder')...dato er dog stadig langt ude i fremtiden, da kun få numre er færdige. Alt det gamle materiale som skulle have været udgivet på Abfahrt, er efter hans eget udsagn uddaterede. De blev iøvrigt aldrig mixet færdige, da dette skulle have været gjort af Fenslau...

Henrik Munch har siden da haft gang i en masse projekter. Kort efter COMA-tiden drejede han knapper hos Nice Device, der hammerhittede i '93 med nummeret 'Cool Corona'. Vokalerne på dette nummer blev leveret af Maya Albana, senere kendt fra det nu lukkede ZTV og Carsten Krøyer, idag kendt som Goon i bigbeat-genren med numre som 'Panic' og 'International', samt albummet 'Mental Reflex'. Som nævnt ovenfor "tabte" Goon til Munch i Grammy-uddelingen i 1998...:-)
Efter Nice Device lavede Munch en masse goatrance under navne som 'Deviant' og 'Orichalcum' som han fik udgivet på det kendte engelske label T.I.P. Records og høstede en del internationel anerkendelse. Han har desuden hjulpet danske Binary Experience på det lukkede Outloud Records (nu Hypnotic Records), og senest (som tidligere nævnt) brugt tid og energi på Sortenmuld-projektet...


Dassic medvirker på COMA Album 2 med nummeret 'Hedgehopper'.
Du kan desuden finde ud af mere om Dassic ved at hoppe videre til deres hjemmeside, som du finder ved at trykke her.
Jesper Frank Nemholt har desuden en webside om Abfahrt Records og Torsten Fenslau, som du kommer til hvis du trykker her
.


TILBAGE TIL MAINPAGE