Kenneth Bager - Manden der lærte Danmark at danse!



Både med COMA Records og senere med Flex Records har et af Kenneth Bagers væsentligste bidrag til dansk dansemusik været lysten til at udsende plader med nye og ukendte bands og producere. Bager har indspillet under navne som Sergio, The New Age Orchestra, The Boots Bros. og naturligvis Dr. Baker.

Kenneth Bager kom fra Hobro til København i 81 og var i en årrække fast DJ på diskoteket Daddy's Dance Hall, hvor han fulgte moderetninger og nye trends med stor interesse. Bager var blandt de første herhjemme til at remixe andres numre, og han "ommøblerede" blandt andre danske kunstnere som TV2, Mænd i Blåt og Alberte.
Det gennemgående træk i Kenneth Bagers karriere har været en fascination af dansemetropoler som London, hvor han løbende har hentet inspiration. Således blev han grebet af den dansemusik-eksplosion, der ramte London og Ibiza i '87, og da han i august '88 lancerede KLUB COMA, kom København på omgangshøjde med forbillederne. Festerne, der foregik i Lorry på Frederiksberg, introducerede konceptet rave i Danmark og blev starten på nye tider for musikere, diskoteker og pladeselskaber.
Dansemusikken havde fået ny luft med acid house, balearic og garage, og Bager slugte det hele råt og serverede lyden af øjeblikket med gæste-DJs og nye plader ved festerne, der kulminerede i foråret '89 med en festival.

Samme år rykkede klub-kollektivet videre, og ved Kaos-festen uropførtes Theme from Kaos, der siden som Kaos (1990) blev den første udgivelse med Dr. Baker. Kaos var et ravehit på dansescener flere steder i Europa og solgte 100.000 eksemplarer. Samtidig var det første udgivelse på COMA Records, der hurtigt fik succes med både Dr. Baker og danske såvel som udenlandske dansehits. Dr. Baker var et arbejdskollektiv, der i sin kerne foruden Bageren selv, havde Kenn the Killer (Kenn Haunstoft), samt Camilla og Charlotte Wisøfeldt, men også trak på producerne Ian Ion (bl. a. The Overlords) og Dr. Illinton (Lasse Mosegaard).
Mens Dr. Baker arbejdede på debutalbummet, der blev lovet færdigt allerede i '90, fortsatte Bager med at tage nye klub-initiativer. Han lancerede Baby, remixede for The Overlords og How Do I (med Anders Remmer - nu Future 3, Jet m. fl. på April Records), og havde en tjans som radiovært på DR's P3, hvor han sammen Soulshock & Cutfather lancerede udtryk som "så rykker vi", der blev en del af dansejargonen. Med singlen 'Turn up the music' (1991) begyndte Dr. Baker at ligne et hit. Sangen var gruppens mest poppede til dato, og lagde sig stilmæssigt op af italienske Black Box. Kraftige pigevokaler, sunget af Chris C (Chris Christiansen), gav sammen med Al Agami's (nu med i Los Umbrellos på Bageren nuværende selskab Flex Recordsafrikanske rap sangen en klar popenergi og satte forventningerne i vejret til den debut, der stadig ikke var færdig.
Da Global Kaos (1992) endelig udkom, fremstod den mere som en slags opsamlingsalbum end et traditionelt album. Musikken rakte fra hård techno til soulpop, indie-rock og italohouse.

Slutningen på en æra - og tiden efter Coma Records
Succesen fik dog en brat ende, idet man hos Coma Records efter konflikter med med moderselskabet Mega om royalties i '94 besluttede af lukke selskabet. Kenneth Bager lancerede afløseren Flex Records, der både var en klubaften og et pladeselskab under Scandinavian Records. Selskabet udsendte blandt andre Whigfield, som Bageren opdagede og skubbede til en bragende succes i Europa, hvilket inkluderede en rekord idet Whigfield var den første udenlandske kunstner, som med sin debutsingle gik direkte ind på UK top-100's førsteplads. I denne tid lå Dr. Baker dog stort set stille, men indspillede dog 'Would You Like To Seduce Me' til opsamlingen Music For Dreams (1995) på Flex Records.
Ydermere havde Bager i midten af '90erne sit eget hitlisteprogram på den danske musikskanal ZTV, Danish Dance Chart, hvori han præsenterede seerne for aktuelle dancehits, krydret med diverse upcoming plader og videoer indenfor genrer som house, techno og dance hver fredag aften. Et eksempel herpå, var at Bageren i dette program var blandt de første herhjemme der spillede den hysteriske 'Higher State of Consciousness' med Josh Wink, som kort tid før havde haft sit store gennembrud på Ibiza I dette program, som iøvrigt blev sendt fra "Bagerens eget hjem i Hobro", kunne man forvente lidt af hvert, musikalsk ikke mindst i kraft af Heri kunne man forvente alt I slutningen af '95 tog Bager Flex-navnet under armen, og med støtte fra EMI-Medley opbyggede han et nyt studiekompleks og pladeselskab på Amager. Her flyttede en stribe dansemusik-producere i bofællesskab, og Kenneth Bager kaldte det opfyldelsen af en drøm. Musikalsk førte det nye selskab ikke til større personlig aktivitet, men Dr. Baker blev relanceret med singlen Alarm (1996) samt de 2 numre The Angels of Waimea og The Beginning of Inexperienced Ecstacy (Sidstnævnte i samarbejde med Phase 5) på opsamlingen 'Bread, Butter & Beats (1996). Gruppen bestod da af Bager og Michael Pfundheller, der tidligere var spotproducer på radiostationen The Voice. Parret optrådte i en periode fast som DJs på diskotek X-Ray i København, som desværre lukkede januar '98.

Senest har Kenneth Bager optrådt fast hver lørdag aften på Radio Voice fra kl. 23.00 - 01.00 i et program kaldet 'Test Department' - en del af programmet 'VINYL' sammen med bl.a. Morten Trøst. Disse 2 vil derudover vende plader på årets Midtfynsfestival. Af meget specielle projekter bør iøvrigt nævnes, da Bager indspillede og producerede sangen 'Bella Notte' på CDen 'Fra Alle Os...' (1996) med ingen ringere end Poul Bundgaard, som Bageren er en erklæret fan af.



Ovenstående af hovedsageligt taget fra 'Politikens Dansk Rock', 1997
Tilføjelser af Christian V.