Afsnit 22

Bleep me up, Ezi

Det DUR gennemlever lidt af en turbulent periode i sommeren 1990. Der er fire værter på programmet, to på hver udsendelse, hvoraf Zimmer/Ezi Cut er den eneste kombination der ikke benyttes.

Samtidig bliver Soulshock sommerafløser på Børneradio, der sender en time om eftermiddagen mandag-torsdag. En neddroslet Sommer børneradio , hvor Soulshock har held til at spille en masse af den musik, der indenfor Danmarks Radio stort set kun spilles i Det DUR. Det er meget naturligt især hip-hop'en, han hiver op af pladetasken. Sommer børneradio i Soulshocks tilrettelæggelse er temmelig anderledes end Det DUR. Der er ingen jingler, endsige spas med jingler, og musikken ledsages af velforberedte præsentationer med tilhørerende forklaringer på hip-hop-kultur.

Soulshock og Ezi Cut har også forskellige DR din DJ og lignende gæste-DJ optrædender på P3, hvor de efter behov hyres til at tilrettelægge en times sendetid med musik. De udsendelser laves i samme tråd som Sommer børneradio uden jingler mv., og er dermed anderledes end Det DUR.

I England sker der spændende ting i sommeren 1990. Den elektroniske dansemusik får vind i sejlene. Og selv i nye mutationer, der lyder meget syntetiske og maskinelle. Numre som Adamski Killer , LFO LFO , Tricky Disco Tricky Disco , Together Hardcore Uproar , The KLF What Time Is Love? og 808 State Cubik scorer relative høje placeringer på salgshitlisterne. Der er ved at tegne sig en tindens til at bleepy techno musik af europæisk oprindelse vinder indpas i det almene klubmiljø og hos pladekøberne. Det DUR vender helt naturligt også i denne retning, og det er især Ezi Cut, der sørger for at lyttergruppen med hang til maskinelle beats og bleeps bliver serviceret.

Det DUR værterne har i længere tid afholdt sig fra at mixe plader, men det påbegyndes igen i efteråret 1990. Det er især house og techno der mixes. Mix som værterne giver den legendariske betegnelse Vinduesvaskermix , inspireret af et den særlige armen-og-hovedet-dans, vinduesvaskerdans , som praktiseres, når det dansende folk fyrer den af. Ezi Cut har en meget livlig mix-stil, med scratch og hurtigt arbejde med mixerens transformknapper og fadere, som det kendes fra hip-hop, men som han tillige praktiserer, når der mixes house og techno (udsendelse).

I Det DUR mixes også sæt med det mere rolige soul beats, garage house og hip-hop. I enkelte mix tager Soulshock tillige en sampler i brug, og indarbejder den live, ved at sample beat-slag og andre korte lyde fra de plader han spiller. De lyde afspilles og mixes ind i et hakkende rytmisk mønster, der giver effekter, som man husker dem lavet på spolebånd-edits i 80'erne. Dog i Soulshocks tilfælde lavet live med pladespiller og sampler og i direkte radio. Hvilket, sandt at sige, er temmelig imponerende. Desværre praktiserede Soulshock kun denne eminente teknik i relativt få udsendelser (udsendelse, udsendelse).

Kun få DJ's på DR har mixet så intensivt og hurtigt, som Ezi Cut gør i sine vinduesvaskermix og Soulshock gør, når han er i topform med sampleren. Samtidig gør par værtskabet i Det DUR det muligt, at ham der ikke mixer har frie hænder til at falde ind i mixet og skyde jinglerne af sted i repeterende kaskader, som var det effekter i selve musikken på pladen. En mulighed som især Soulshock udnytter til fulde. For ikke at sige misbruger (udsendelse).

Selv radioteknikeren, som er tilknyttet produktionen af Det DUR, kan fra tid til anden ikke nære sig fra at deltage i mixet, med sine egne jingler . For eksempel, et "yeeeeah" eller lyden af et jetfly, der flyver forbi. Elemeneter som ikke bliver brugt af værterne, men som teknikeren bidrager med på egen hånd (udsendelse). En praksis som bliver en indarbejdet del af programmet Li'e på og råt , som kommer til at afløse Det DUR.

Den digitale radioproduktion er på dette tidspunkt ikke nået længere end at man på Det DUR også afvikler jingler fra spolebånd. Her er teknikeren også vaks til at improvisere. Inspireret af værternes omgang med DJ-pulten og scratch med pladerne, bidrager han med at scratche jinglerne på spolebånd (udsendelse, udsendelse).

Udover at være de første på DR til at mixe, var Det DUR også de vildeste. De havde fået lov, eller givet sig selv lov, til at slippe normer, og sendte i vakuummet inden der var dannet en formel form for DJ-mix på radio.

Vinduesvask
Vinduesvaskerdans
LFO
LFO
The KLF
What Time Is Love?
Tricky Disco
Tricky Disco